Alternative koncertformater og total oplevelser!

I 2021 valgte vi at fokusere festivalens aktiviteter på det alternative koncertformat. Vi omdannede forskellige lokationer til totalinstallationer der husede publikum, koncerter og forskellige kunstinstallationer og værker. Tilsammen dannede det forskellige helhedsoplevelser over fire dage.

lydkunstfestival 2021 event cover

Endnu et år med arrangementrestriktioner og coronarædsel. Aarhus Lydkunstfestival fokuserede på det alternative koncertformat og præsenterede 12 koncerter, 3 tekstilinstallationer, 6 forskellige lydværker, 2 digtoplæsninger og en installation med visuals og fløjte. 

På tværs af kunstarter skaber vi forskellige rum og totalinstallationer, hvor vi præsenterer livemusik, lydværker og performances igennem. Publikum har mulighed for at interagere med værkerne og undersøge koncertrummet, både før, imellem og under performances. Vi fordobler antallet af dage og indtager forskellige lokationer i Aarhus, og omdanner til installationer. 

The Pink Experience

I en kombination af tekstilinstallationer, live visuals, lyd, lys og duft skabes en ny verden, hvor publikum selv bestemmer deres pladser.

Anmeldelse af The Pink Experience 11/08 – 2021 af Seismograf 

Pink og lyserøde nuancer har før symboliseret:

At være passioneret og krigerisk!

At en baby er hunkøn!

At Man Fører Giro D Italia

At være til at stole på!

At støtte brysterne!

The Pink Experience Inviterer til ro og fordybelse, men kan også rumme galskab og kaos.

Igennem farven pink undersøges forskellige materialer og omdannes til kraftfulde, rolige og omsluttende oplevelser. The Pink Experience er en serie-installation og en åben bevægelse der undersøger nuancerne omkring pink og lyserød. I The Pink Experience arbejdes der med at skabe en koncentreret og dybdegående oplevelse, man som gæst kan gå på opdagelse i. I denne første version af The Pink Experience undersøger vi interaktionen imellem performer, publikum og rum. 

Installationer

1. version af The Pink Experience består blandt andet af følgende installationer:

Tråde

Kunstner: Rune Lak

En lyserød lysende garnjungle der i sin enkelthed rummer mange indtryk!

Over 100 km. Tråde falder fra oven og skaber teksturfyldte mønstrer og rum. Trådene dufter og lokker og giver dig lyst til at betragte, fifle og røre.

Værket tråde er støttet med rabat fra Garnspecialisten

SLØR

Kunstner: Rune Lak

  • SLØR slynger og snor sig
  • SLØR er hævet over dig
  • SLØR er passioneret og krigerisk
  • SLØR er transparent men reflekterer i lyset
  • SLØR er alsidig og bestemt
  • SLØR tager forskellige former
  • SLØR er imødekommende men uopnåelig

Værket SLØR er fremstillet af tynde gennemsigtige finslidte tekstiler, der i sin helhed skaber et reflekterende og bølgende slør over dit fysiske væsen.

SLØR er støttet med rabat fra G & M

Rune Lak

Kunstnerisk Vision

Ud fra et dogmeinspireret synspunkt indhenter Rune Lak forskellige former for materiale og via forskellige kunstneriske processer skabes lydværker og installationer, der udstiller kontraster indenfor emnerne mindfullness og socialkonstruktivisme. Der arbejdes ud fra et bæredygtigt og fleksibelt udgangspunkt og skabte værker  kan både præsenteres alene, i sammenspil med andre værker eller omdannes for at imødekomme en bestemt lokation. Rune er ofte i udviklings -, sparringsproces og samarbejde med andre.

Rune Lak er som udgangspunkt komponist, lyddesigner og producer og har arbejdet sammen med mange artister i vidt forskellige lag af genrer og lydformater.  De seneste år har han arbejdet mere koncentreret med at udvikle egne kunstneriske processer og bevæger sig mere og mere på tværs af forskellige kunstformer i hans søgen.

Syntese

Kunstner: Cecilie Mai Sommer

Syntese er en håndlavet tekstil installation, som udforsker at skabe rum i rum. 

  • Syntese betyder en forening af to eller flere (modstridende) elementer til en helhed. Syntese arbejder gennem tuftede værker med at forene rum og kunst til en enhed. For hvor går grænsen mellem installation og rum?

Syntese er støttet af SIMA og med rabat fra Hobbii

Cecilie Mai Sommer

Kunstnerprofil

“Som kunstner er jeg drevet af at skabe oplevelser, som er anderledes og åbne. En oplevelse kan ikke bestemmes på forhånd, da det er forskelligt for alle, hvad vi kommer med. Derfor arbejder jeg med abstrakte værker, som kan skabe indtryk. Indtryk gennem materialer, lys eller storytelling. Kreativt er jeg drevet af farver. Farver bruger jeg til at udtrykke mig. Oftest arbejder jeg med stærke farver, da de for mig har en ekstrem kraft. En ekstremt dragende kraft som skaber opmærksomhed, men tit også forbundet med følelser.”

Analog Glasur (visuals)

Analog Glasur styres af Mathilde Tougaard Hansen, der skaber smukke analoge visuals LIVE med et væld af overhead projektorer og diverse kreative materialer. Der holdes liv i den gamle visuals tradition Liguid lightshow som bedst beskrives som en gigantisk lava lampe der følger musikken.

Liquid lightshows er især kendt fra 60’erne og 70’ernes syrerock musikscene og avantgarde performance og er blevet brugt til blandt andet, Jimi Hendrix, The Doors, m.fl. 

Analog Glasur har optrådt med glasuren over et væld af genre de sidste 5 år  og kaster farver på koncertoplevelser live.

Music

ROSYAN

Rosanna Lorenzen er en dansk/iransk komponist, musiker og lydkunstner. Hun har optrådt i mange forskellige formater og steder, både inden- og udenlands, såsom Reykjavík, Berlin og Hull, og udført adskillige samarbejder med bl.a. Karsten Pflum og Anna Katrin Egilstrøð.

ROSYAN er synonymet for hendes solo-projekt, hvor hun udforsker mødet mellem den akustiske og elektroniske verden, såvel som det visuelle element i en auditiv sammenhæng. Med sin cello i hovedrollen balancerer hun løbende mellem improvisation og forudbestemt form, hvor hun går i dialog med instrumentet og dets muligheder. Field recordings og live looping er blandt andet hvad du kan møde i ROSYANs organiske og atmosfæriske lydunivers, som hun kategoriserer som ADM (Ambient Dance Music) – et selvopfundet genrenavn.

Bjørn Svin

I sidste øjeblik hoppede Bjørn Svin ind da en anden artist aflyste og indtog The Pink Experience som kun Bjørn Svin kan! 

Bjørn Svin har siden midten af halvfemserne markeret sig, som en unik skikkelse i det danske musikliv. Udsprunget af den elektroniske klubscene i København, har Svin bestandigt genopfundet sin egen version af elektronisk musik igennem årene. Numre som “Mer Strøm” , “Søde” og “Mand over bord” er alle blevet danske elektronmusik-klassikere – sikkert på grund af deres åbenlyse melodiøsitet og positive energi.

Bjørn Svins musik har i dag en mere industriel klang, men også en organisk vitalitet over sig. Svin trækker stadig på sine gamle klubmusik-rødder, men avancerer klubmusikken ind i et mere kunstnerisk univers, der bedst kommer til sin fulde ret i høretelefonernes intime lytterum. De entydige melodier er blevet erstattet af en mere stemningsfuld harmoni, som med sin tilbageholdenhed og komplekse struktur virkelig erfares ved utallige gennemlyt.

 

Sasha Masakowksi

Tra$h Magnolia is the brainchild and alter-ego of New Orleans raised, NYC based vocalist and producer Sasha Masakowski.

Compositions are bold, adventurous sonic explorations combining elements of dreamy synth-pop and electronic art-rock. 



00970

00970 is a Palestinian sonic pentagram, creating a dark hypnotic journey into the unknown. The vertices of the sonic shape, map a potential path out of that unknown place: The results range between, ambience, experimental, drone, and cinematic sounds fused with techno.

The Pink Experience er kurateret og skabt af SIMA med støtte, sparring og afviklingssamarbejde med Det Turkise Telt. Herudover tak til Hobbii, Garn & Meter, Garnspecialisten, Slots- og Kulturstyrrelsen, UngK.

Koncept/Idé: SIMA
opbygnings/design-team: Tshepo Mapeka, Cecilie Mai Sommer, Rune Lak  Majland, Lilla Turca, Soundvice, Asger Spyd Oathgrove, Magnus Olesen. 

Aquatic No. II

Efter en succes i 2020, genfører vi Aquatic i et udvidet format. Vi præsenterer 2 forskellige zoner outputs/livelyd ovenvande og 3 under vandet, i 3 forskellige bassiner. To af bassinerne kan publikum hoppe i og opleve musikken under vand. I tredje bassin optager vi lyden igennem vandet og mixer sammen med outputtet ovenvande, så du også kan lytte på musikken igennem vandet uden at blive våd. 

Dette fem kanalssystem, kommer for albor på syn prøve imellem performanceacts da vi præsenterer forskellige lydværker på de forskellige outputs. Her kan publikum opleve forskellige værker og skabe deres egne personlige lytteoplevelser, afhængigt af hvor de befinder sig og bevæger sig hen.

Music Program

2021

Jakob Thorkild

feat. P.O Jørgensen

Jakob Thorkild Overgaard: elektrisk guitar P.O. Jørgens: vibrafon 

Under overskriften ‘Sacred Supersposition Of Perception’ spiller Jakob Thorkild Overgaard og P.O. Jørgens en koncert, der indeholder en fælles klanglig kerne, som konstant påvirkes af tids- og stedsspecifikke indtryk. 

Jakob Thorkild Overgaard arbejder med konceptuel lyd, improvisation og elektriske lyde. Samarbejdet med P.O. Jørgens strækker sig over mange år og sammen udvikler de to musikere løbende et improvisatorisk sprog, der indsættes i en tydeligt defineret konceptuel og stilistisk ramme.

Puyain Sanati er en komponist som bevæger sig mellem forskellige genrer, fra industriel techno til elektroakustisk abstrakt musik.

Hans baggrund i techno, med aliaset Grammar of Movement, har lært ham at arbejde med hypnotiske loops, som han nu viderefører i hans samarbejde med instrumentalister og ensembles.

Værkerne bevæger sig et sted mellem rå elektronisk musik og improviserende musik. Hans værker beskæftiger sig primært med emnerne tid og rum, hvilket især afspejler sig i hans fysiske lydinstallationer. Puyain skaber, imellem det industrielle og organiske, et akustisk og digitalt lydbillede som formår at rumme kontrasterne. Hans kompositioner stræber efter at finde og integrere fejl, uenigheder og sammenstød.



Kenton Slash Demon’s sound is both organic and futuristic, and their obvious skills take their productions further than the typical frame and dramaturgy of a club track. They want to create soundtracks for clubs as well as music that you can listen to on your home stereo, thus blurring the space between the public and private experience. Moldenhawer and Kenton, both children of the early 80 ́s, grew up alongside each other in Copenhagen. In their teenage years they discovered electronic music and were inspired to start spinning records and producing tracks together. Years later they formed the indie-electro outfit, When Saints Go Machine, whose music won them commercial success and a wide range of awards in their home country.

Tomas Raae er en komponist, producer & bassist der laver mange ting. Igennem de sidste 25 år har Raae været en aktiv del af musikbranchen, hvor han bl.a. har spillet i et hav af løse og faste konstellationer – for kendte eller ukendte artister, komponeret og skrevet sange til egne projekter og andre, lavet lyd til udstillinger, teater, dokumentarfilm og været (med)skaber af mange bands og projekter. Dog er hans projekt i eget navn noget anderledes; ‘His Name Is John’ og det kommende Album ‘With The Dim The Darkness Came’ er 2 album, der undersøger stilhed, fordybelse i øjeblikket, spiritualitet & historie. Sigtet er at skabe et interreligiøst klangunivers, der via historiens musikarkiver skaber et aktuelt klangbillede, der inviterer til åbne spørgsmål; at reflektere over, hvad der giver mening, tro og håb, og hvad mennesker førhen har troet på og været villige til at kæmpe for. Musikken er et ambient og filmisk klangbillede, der benytter sig af antydning og søger at lade lytteren selv definere og værdisætte.. Mørkt og tåget, men også indeholdende ro og forløsning. Kompositionerne er skabt i et felt mellem komposition, improvisation og digital produktion.

Tomas Raae​

feat. Jakob Thorkild

Thor Arnars­son

Thor Arnarsson udforsker og udfordrer enmandskonceptet med sine mange instrumenter og effekter. En hjemmelavet fløjte forvandles til en symfoni af toner, der fører lytteren til et ambient drømmeunivers.

Thor inviterer til en koncert hvor man kan komme dybt ind i sine egne tanker, med numre og sange som din egen ”filmmusik”.

IKI består af fem kvinder fra Norge, Finland og Danmark. Sammen arbejder de med deres vokaler som bærende instrumenter og improvisationen som kunstnerisk redskab. Ved brug af maskiner og pedaler manipulerer de deres stemmer live på scenen.

Musikken, som opstår i et dragende her-og-nu-øjeblik sammen med publikum, spænder over trance-lignende soundscapes til ulmende avant-garde strukturer. IKI arbejder konstant for at rykke ved grænserne for stemme- og lydopfattelse og at overraske og inspirere deres lyttere. Deres visuelle verden er bygget op omkring masker designet af maskemageren Damselfrau. IKI er frontløbere for eksperimenterende kunst og musik i norden og rollemodeller for kvinder i kunsten.

Johs Thorst (Poét)

Bio:

Fra fuldtids aktivist til ubestikkelig embedsmand og leder af kommunale områder.

Fra livet i grupper til familieliv, til seniorliv og ambitionen om at kante sit livs poesi.

Gennem et år på Gladiators Forfatterskole, arrangør på Aarhus Litteraturfestival, Lit X og indvandring til Aarhus Ø har digtene taget form. Med Danmarks største havn i baghaven og motorvejen til Asien lige om hjørnet stikker sæler og marsvin hovedet frem. 10.000 mennesker har slået sig ned, ser hinanden an, øver omgang. 

Et klip fra digtsamlingen ’Vejen til Ø’

Nybyggere / Aarhus Ø / manifest 

De høje huse tier for det meste 

hytte på hytte på hytte 

med os nybyggere fra villavejene 

der nu går omkring 

nyder havet og vinden 

med rolige ansigter 

og stilfærdig mumlen 

solen finder altid et vindue 

eller en kølig ryg 

horisontens streg suger 

vores godmodige blikke efter fyraften 

et kvarters langkig og der lyder et ‘pling’ 

og aftenen kan begynde. 

Varmen fra lejrbål 

duften af mad 

lyset fra 100 laptops der tændes 

mens vi spadserer på promenaden. 

Jeg vinker til de nysgerrige sæler i bugten 

og til naboerne højt højt oppe. 

Den der må nøjes med at kigge fra kajen op mod zenith på 20. etage mærker også suget fra promenadens beton 

solnedgangen er for alle 

tag hvad der er dit kammerat!

Soundpieces

2021

Puyain Sanati

Både performede og leverede værker til Aquatic No. II – værkernes titler er hemmelige, men du kan læse mere om Puyain.

D-rune

D-rune er Rune Lak’s alias når han nysgerrigt undersøger og bevæger sig indenfor det mere cinematiske lydbillede. En kombination af dogmeinspirerede arbejdsmetoder, konceptuel tankegang og nysgerrighed dykker D-rune i dybden i jagten på at beskrive et virvar af store og små følelser.

Antti Koukonen

Med værket “IMAQUATIC” tages lytteren gennem en imaginær undervandsverden, hvor man oplever forskellige lag af undervands- og overvandslyde blandet med sensitive toner. Værket inviterer lytteren på en virkeligheds- flugt, væk fra det kaotiske byliv til et mere afslappet sted, forbundet med vandet og naturen.

Jakob Lundø

Artist Profile

Jakob Lundoe is a sounddesigner, composer and ambient-electronic musician currently based in Aarhus, Denmark. From mechanical noisy buzzing to transparent cute cinematic harmonies, different constructs of sensuous soundscapes are made.

His comprehension of sonic textures and utilization of electronic-made sounds take his music and sound compositions to a gloomy place, where your mind can freely wander.

By diy instruments, field recording and sonic experimentation, Jakob Lundoe creates the signature sound that defines his compositions – the sound of drifting space, hazy memories and dim outlines.

Soundpiece

Name: feland

The piece feland was created in hope of conveying the uneasy and otherworldly feeling of being underwater. What would vague impressions and light reflections sound like?

Smeltevand undersøger det hyper-sanselige i form af mødet mellem forstærkede subtile lydelementer fra f.eks. vand i mødet mellem det klassiske og eksperimenterende og den visuelle, poetiske oplevelse. Omdrejningspunktet er detaljer fra naturen ofte samlet lokalt i udstillingsområdet. 

Johanne Buus Andersen skaber med tværfløjte, stemme, vand og percussive effekter lyduniverser, der blander det klassiske og improviserende og Eva Esmann Behrens programmerer visuelle projektioner ud fra det indsamlede billed- og videomateriale blandet med små animerede figurer.

Smeltevand

Smeltevand er et samarbejde mellem Eva Esmann Behrens og Johanne Buus Andersen, som opstod i maj 2020 som et inddirekte resultat af den første landsdækkende nedlukning.

Partnere og sponsorerer

Aarhus Lydkunstfestival 2021 blev koordineret og arrangeret af SIMA i samskabelse med andre aktører og frivillige.

 

Herudover vil Aarhus Lydkunstfestival gerne give et par ekstra tak til følgende:

Tshepo Mapeka, Magnus Olesen, Anne-Lise Rasmussen, Steffen Jensen, Mark Steensen, Antti Koukonen, Rune Aslak, Anders Teibel, Martin Oliver Dengsø, Jakob Graven, Mia Holm, Martin Aagaard, Lilla Turca, Maja Land, Mahtarr Silah, Christian Dybro, Asbjørn Lyhne, Nanna Leth Gjendem, Line Rothmann, Lieve Rønning, Ace Que, Emil Damborg, Anti Koukonen, Emil Elnegaard Volthers, Johanne Buur, Lieve Rønning, Baris Citirikkaya, Mai Huira, Thomas Beyer.

Aarhus Lydkunstfestival